Tempo Doeloe

Toen ik de volgende link las http://www.scienceguide.nl/article.asp?articleid=102530#intro moest ik denken aan de tijd dat ik op vakantie in Malang meedeed aan de bevrijdingsdagoptocht aldaar. Op zo’n dag was ik er toch en heb toen een Kampung geholpen door in de optocht mee te lopen als blanda(bleekscheet/nederlander)krijgsgevange met een sliert van kinderen achter me die mij met speelgoedgeweren onder schot hielden. De kinderen van toen waren zeer enthousiast daar ze naar hun weten de eerste Kampung waren met een echte blanda. Op die manier kwam ik ook in contact met wat ik maar slecht voorgelichte personen  noem die dit land de schuld van alles gaven. Voor de helft hebben ze gelijk vertelde ik hen. Wij waren een koloniale macht en dat is bepaald niet iets om trots op te wezen. Maar ik heb de heren wel uitgelegd dat het ook hun eigen Sultans waren die onder 1 hoedje speelden met de blanda’s, zo’n relatief klein land kon niet zonder de hulp van de Sultans Indonesië overleven. Dat hadden de heren inderdaad wel door en op die manier toch een beetje wat mensen afgekoeld zonder onze rol te baggetaliseren.

Mvg

Antoon

Geef een reactie

