Marx Havelaar

Redelijk recent deed ik een boekje open over de grote roerganger van het Marxisme en het communisme Karl Marx. Ik heb het niet over de Marx Brothers maar over de grote roerganger himself. Volgens een hemelbestormer was ik bezig met Marx zijn priveleven en dat zou niet mogen. Als iemand zoals Marx mij dwingend via een revolutie zijn o zo verheven normen en waarden aan mij wil opleggen dan mag ik van die persoon toch ook verwachten dat hij zich ook zal houden aan die o zo verheven normen en waarden. Dit op zeker voor politici en geestelijken en zogeheten hemelbestormers. Het verbaast mij niets dat Het Rijke Rooie Leven waarin Ronald van Raak de plank mis sloeg door het leven van Marx neer te zetten als een driestuiverroman terwijl zijn gekwijl niet eens een cent waard is. De Duitse filosoof Marx woonde met zijn gezin in ballingschap in Londen, maar trok in deze jaren als een ‘dolende ridder’ door Europa zegt Ronald. Verder had Marx , die zo tegen uitbuiting van personeel was , nog een onwettige zoon bij zijn huishoudster. Friedrich Engels was zo galant het vaderschap op zich te nemen , want Marx ontweek zijn verantwoordelijkheid is te lezen op Marx en Philips : communisme en kapitalisme verenigd in één familie. Karl hield zich niet aan zijn eigen geboden, of het nou prive is of niet. Het verhaal van van (b)Raak slaat de plank mis en draait om de hete brei heen. Marx was de laatste die ik zou vertrouwen en met alternatieven zoals Jose Rizal is Marx wat mij betreft rijp voor het museum. Wellicht dat eerder genoemde hemelbestormers een echt beeld van ome Karel wil hebben. In Rusland zal er best een te koop zijn daar er daar regelmatig een sukkel van zijn sokkel klettert. Geen Marx Havelaar maar Max Havelaar, da’s zuivere koffie.

Geef een reactie

